سینما ، دین و اندیشه

به بهانه انتخاب "گذشته" برای اسکار

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳ ق.ظ

حرف ها پیرامون آقای کارگردان زیاد است و نمی توان به راحتی در این باره نظر داد ، هر کسی چیزی می گوید و تحلیلی ارائه می دهد . می خواستم برای خود مقاله بنویسم اما وقتی سرم لا به لای مجلات و سایت ها گرم بود چشمم خورد به دفاعیات آقای اسفندیاری و معززینیا  در دفاع از انتخاب فیلم مجهول الملیت گذشته برای فرستاده شدن به آکادمی گوساله سامری(مجسمه آهنی) .

بنظر می رسد مشکلات ما بر سر نوع نگاهمان به رویداد های فرهنگی و هنری می باشد .
 وقتی آقای اسفندیاری در برنامه 7 می گویند : باید به اسکار نگاه واقع‌گرایانه داشته باشیم . اسکار در سینما تاثیرگذار است، گرچه پایان دنیا نیست و در عین حال برای همه مسائل ملی، اسلامی و اهمیت جمهوری اسلامی در این مراسم مهم است .
ما نیز به شما می گوییم بله باید به اسکار نگاهی واقع گرایانه داشته باشیم شاید نگاه شما به هویت اسکار فارغ از بحث بر سر گردانندگان آن و حامیان فیلم هایی نظیر آرگو ، نگاهی کاملا هنری و سینمایی باشد و مقوله ای عقب مانده به نام اسکار برای اسکار مد نظرتان باشد اما آنچه مورد نظر جامعه ایرانی _ اسلامی ما می باشد که باعث شد صدای تمام اقشار مردم از سینماگران تا منتقدین و حتی مردم کوچه و بازار را در بیاورد همان اهمیت اسکار در مسائل ملی و اسلامی کشور عزیزمان ایران است زیرا نگاه ما باید به گونه ای در جهت معرفی اندیشه پاک و بشر دوستانه ملت ایران و صدور پیام انقلاب اسلامی به تمام جهانیان باشد . در واقع این نوع نگاه سکولارسیم سینمایی شما را نشان می دهد که نه نتها دین را از سینمای خود جدا کرده بلکه این بار هویت و ارزش و غیرت ایرانی را نیز از آن جدا کرده و تنها از آن چند دانه لوبیا و بلال باقی گذاشته البته با ریش و سیبیل به مقدار لازم .!!!

و وقتی حسن معززی نیا می گوید : «گذشته» اولین فیلم از کل تاریخ سینمای ایران است که موفق شده در کشور دیگر یک داستان متعارف را به سبک ایرانی روایت کند. فرهادی فیلم خودش را می‌سازد و المان‌های ایرانی در فیلمش وجود دارد و تمام آن را خودش شکل داده است .
و این بار نیز باید گفت : از نظر شما برای ما ایرانیان زنی که بدون طلاق گرفتن از همسر دوم از مردی که هنوز با زن اولش زندگی می کند ، حامله می شود  داستانی متعارف است که به سبک ایرانی روایت می شود و منضور شما از المان های ایرانی ، شخصیت احمد با آن ریش نامرتب نیست که انقدر زننده است که صدای "فواد" را نیز در می آورد و بیشتر ما را یاد دوستان هالیودی القاده می اندازد .
و وقتی دوباره آقای اسفندیاری می گویند :  فیلم «گذشته» روح شرقی دارد و یک موضوع خانوادگی را در خارج از کشور تحلیل می‌کند.
هیات انتخاب مصلحت ملی را در نظر گرفت تا بتواند پرچم ایران را با اقتدار بالا ببرد.
باید در اندیشه شما گشت و دید که تحلیل شما از شرق و فرهنگ آن چیست که این توهم به ذهن شما رسیده است با "گذشته" پرچم ایران با اقتدار بالا می رود  

نتیجه این تحلیل ها و اندیشه های شما که با نگاه جناب آقای کارگردان انطباق دارد این می شود که فیلم جدایی در جهان مطرح و در اسکار پذیرفته می شود روی اسیج حرفهایی از صلح و بشر دوستی و تمدن را می زند و روی پرده  انواع دروغ ، تهمت ، خشونت و ... و البته همان المان های جامعه ایرانی خاصه آقای کارگردان دیده می شود نه آن تمدن 7000 ساله ایرانی !
اقتدار ایران زمانی حاصل می شود که کسی جرئت ساخت 300 ها ، کشتی گیر ها ، سنگسار ثریا ها و ده ها فیلم دیگر را به خود ندهد ، اقتدار ما زمانی حاصل می گردد که جهان تحت تاثیر نگاه و اندیشه پاک ایرانی و اسلامی باشد . 

  • سجاد هاشمی

نظرات  (۲)

نکته جالب توجه در گفتگوی برنامه هفت این بود که آقایانِ موافق اصرار بر ایرانی بودن فیلم باتوجه به حضور شخصیت احمد(علی مصفا) داشتند.امااگر مثلا این  شخصیت کلمبیایی بود! خللی در روند فیلم ایجاد میشد ؟جالبتر استدلال همین آقایان در  ستایش فرهادی است که تهیه کننده میخواسته شخصیت احمد را یونانی قرار دهد اما آقای وطن پرست قبول نکرده و گفته الا و بالله ایرانی!!!!!

کلا دلیل این اداهای فرهادی رو نمیفهمم!بابا برو هرچی, هرجامیخوای بساز و اسکارتو بگیر به ایران وایرانی چه کار داری؟؟!!! :(

  • نرگس روزبهانی
  • واه اسفا!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی