سینما ، دین و اندیشه

بدون حرف بهتر از بدون مرز

شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۱ ب.ظ

یاداشتی بر فیلم سینمایی بدون مرز

اولین ساخته امیر حسین عسکری درباره پسر بچه ای است که هر روز برای ماهی‌گیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده

 هر چند فیلم سینمایی بدون مرز جایزه جشنواره آینده آسیا را از جشنواره توکیو برده است و بر خلاف مقررات وارد جشنواره فیلم فجر شده اما هرگز نمی توان آن را اثری شاخص درباره سینمای جنگ و ضد جنگ دانستد.

اولین ساخته امیر حسین عسکری درباره پسر بچه ای است که هر روز برای ماهی‌گیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده ، اما حضور پسر بچه ای عرب آرامش او را به هم می ریزد. آنها در ابتدا با یکدیگر به شدت اختلاف دارند و با هم دعوا می کنند اما پس از اتفاقاتی پسر بچه ایرانی متوجه می شود ...

 شخصی که آرامشش را بر هم ریخته اصلا پسر نیست و دختری است که خود را به شکل پسر ها درآورده. پس از انفجار یک مین در نقطه صفر مرزی بعد از گذشت چند سکانس دختر فیلم با فرزندی با چشم گریان به کشتی باز می گردد، و پسرک ایرانی برای آنان شیر خشک و غذا تهییه می کند، چند روزی می گذرد و سربازی آمریکایی به جمع انان اضافه می شودو قصد دارد دختر عرب را گروگان بگیرد که با شجاعت پسر ایرانی سرباز آمریکایی تسلیم و داخل یکی از اتاق های کشتی زندانی می شود، مدتی می گذرد و در پی تشنگی سرباز آمریکایی ، روابط این سه شخصیت با هم گرم تر می شود تا اینکه فردای آن روز سرباز آمریکایی و دختر عرب ناپدید می شود .

تنها نقطه مثبت تیتراژ خوب

شروع فیلم به خوبی آغاز می شود، نمایی از پسر بچه ای که در حال رکاب زدن دوچرخه است به و به سمت نیزار ها و نقطه صفر مرزی می رود، لباس های خود را برای شنا کردن به سمت کشتی در می آورد ، به محز فرو رفتن در آب تیتراژ فیلم شروع می شود و مخاطب را با خود همراه می کند و نوید فیلمی جذاب را به او می دهد، اما هر چه زمان می گذرد اتفاق خاصی در فیلم رخ نمی دهد و آنچنان فیلم ملال آور می شود که دیگر کسی توجهی به آن ندارد.

یکی از مهم ترین سوال های موجود در ذهن هر مخاطبی آن است که چرا و به چه دلیلی چنین فیلمی ساخته شده است، فیلمی که تنها می توانست به اندازه یک فیلم کوتاه حرف برای گفتن داشته باشد و وقت مخاطبان را یک ساعت و نیم حدر ندهد.

شکنجه گاه مخاطب

بی شک بدون مرز فیلمی خالی از مفهوم ، تکنیک و خلاقیت است و تنها در راه کشف تجربه ای جدید برای گروه تولید خود می باشد. فیلمی تقربا صامت که در طول ۹۰ دقیقه شاید کمتر از ۱۰۰ کلمه دیالوگ برای آن نوشته شده باشد و از آنجایی که آن هم به بد ترین شکل ممکن توسط نا بازیگر های آن ادا می شود، سینما را به شکنجه گاه مخاطبان خود تبدیل می کند. نابازیگرانی که نه تنها معمولی نیستند بلکه به شدت غیر منطقی  هستند و به دنبال ادا درآوردن اند، از سرباز آمریکایی گرفته که در حال شعر دادن است و انقدر ذلیل که فرق او با یک دوره گرد خیابان مشخص نیست تا دختر عرب و پسر ایرانی که یک لغت را نیز نمی توانند واقعی و به دوز از دست پاچگی کارگردان بیان کنند ، شاید یکی از علت های نداشتن دیالوگ در فیلم ، لو رفتن اوست که چیزی در چنته برای گفتن ندارد .

فیلمنامه ای لا مکان و لازمان

فیلمنامه ای که نه گذشته ای دارد و نه آینده ای، کارکتر های فیلم هم نمی دانند برای چه در آن مکان هستند و اصلا برای چه اکت می کنند، تنها در حال دست و پا زدن برای پیش برد خط اصلی داستان که آن هم مشخص نیست یا اگر بخواهیم دقیق بگوییم اصلا علت و معلولی در منطق فیلمنامه شکل نگرفته که کسی بخواهد درباره آن حرفی بزند . فیلمی لا مکان و لا زمان و البته بی کلام، اگر کارگردانی بخواهد فیلمی خلق کند که کمتر در آن حرف بزند و بیشتر از طریق تصویر مفهوم خود را انتقال دهد ، حداقل باید دارای خلاقیت فوق العاده در زیبایی شناسی بصری باشد که آن هم تنها در فیلم های کوتاه مصداق پیدا می کند و نه در ۹۰ دقیقه فیلم سینمایی. بدون مرز در آرزوی بیان صلح و عواطف انسانی است اما هیچ گاه به ان دست پیدا نکرده، در پی بیان صلح و آرامش است اما نمی تواند آن را به درستی ادا کند و اینجاست که مخاطب نمی تواند حرف کارگردان را باور کند زیرا آنقدر فضا  خالی از عقلانیت است که جایی برای فکر و اندیشه نمی گذارد .

  • سجاد هاشمی

نظرات  (۱)

  • مدافعان حرم
  • مدافعان حرم http://www.modafeon.blogfa.com
    ما را با درج لینک یا لوگو و یا نشر مطالب در وبگاه خود حمایت نمائید
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی