سینما ، دین و اندیشه

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است


فیلمفارسی ترین فیلم جشنواره سی سوم

نهمین ساخته فرزاد موتن درباره مردی است که از اتهام یک قتل تبرئه شده ، ولی جامعه و اطرافیان هنوز به عنوان مجرم نگاهش می کنند و زندگی او تحت تاثیر نگاه مردم هر روز در حاشیه قرار گرفته است .

خداحافظی طوانی با توجه به پوستر و اتمسفر حاکم بر فضای فیلم و نوع پوشش و میزانسن خود به بلندی فریاد می زند که قرار است یک فیلمفارسی تمام عیار برای مخاطب به نمایش بگذارد و اگر بخواهیم خلاصه بگوییم پوستر آن به تنهایی کافیست نماینده فیلم فارسی امسال جشنواره فیلم فجر باشد. حتی موسیقی فیلم هم ذهن مخاطب را به دو و سه دهه قبل می برد و یاد فیلم های آن زمان را برای مخاطب تداعی می کند .

  • سجاد هاشمی

یادداشتی درباره فیلم سینمایی تا آمدن احمد


کارگردانی ضعیف، فیلمبرداری پر اشتباه، بازی های سطحی و فیلمنامه مجهول الحال، حاصل تله فیلم صادق صادق دقیقی در دومین تجربه کارگردانی خود

داستان دومین ساخته صادق صادق‌دقیقی در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر که برداشتی آزاد از یک داستان واقعی است به روزها و سال های دفاع مقدس مردم استان بوشهر و جزیره خارک در سال 64 می پردازد. با توجه به نام فیلم شاید باید تصور کرد که فیلم درباره پسری می باشد که قرار است از جبهه بیاید و داستان درباره اوست ، اما جز چند سکانس کوتاه اثری از احمد را در فیلم نمی توان مشاهده کرد.

  • سجاد هاشمی

 شاهزاده روم ، پادشاه انیمیشن های ایرانی


 انیمیشن شاهزاده روم بی شک جز بهترین انیمیشن های تولید شده در ایران که از لحظ فنی و محتوایی ، گام بلندی در این عرصه برداشته است و مخاطب را مجذوب خود می کند.


داستان انیمیشن شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان درباره پرنسسی مسیحی و پاکدامن به نام ملیکا نوه قیصر کبیر روم است که دست سرنوشت او را به بلاد اسلامی می‌آورد و در نهایت مادر امام عصر عجل‌الله می‌شود.

انیمیشن شاهزاده روم بی شک یکی از بهترین و خارق العاده ترین انیمیشن های تولید شده در ایران و به دست متخصصان ایرانی می باشد که هرگز کسی تصور چنین کیفیتی را از یک گروه ایرانی نداشته است.

  • سجاد هاشمی

شرفناز تابلوی نقاشی بی خاصیت


شرفنار را می توان به بوم نقاشی تشبیح کرد که کارگردان رنگ هایی را روی آن ریخته و در نگاه اول احساس خوبی به مخاطب دست می دهد اما پس از مدتی دل مخاطب را می زند و دست کارگردان رو می شود.

فیلم حسن نجفی  در یکی از روستاهای مرزی پاکستان رخ می‌دهد. جمعه مرد محجوبی است که به دلیل نداشتن کار، خانه نشین است و فرزندانش با قاچاق سوخت بر لب مرزها، قصد پرداخت بدهی‌های او را دارند. احمد، پسر بزرگ او در این راه کشته می‌شود و همین موضوع، جمعه را تبدیل به یک جانی تمام عیار می‌کند. شرفناز می‌ترسد الیاس کوچکش به سرنوشت احمد دچار شود. او سالهاست که به فرار از این جهنم دره می‌اندیشد. سرانجام یک روز با الیاس به آن سوی کوه‌های رنگی که همیشه آرزوی دیدنش را داشت، می‌گریزد.

  • سجاد هاشمی

یاداشتی بر فیلم سینمایی بدون مرز

اولین ساخته امیر حسین عسکری درباره پسر بچه ای است که هر روز برای ماهی‌گیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده

 هر چند فیلم سینمایی بدون مرز جایزه جشنواره آینده آسیا را از جشنواره توکیو برده است و بر خلاف مقررات وارد جشنواره فیلم فجر شده اما هرگز نمی توان آن را اثری شاخص درباره سینمای جنگ و ضد جنگ دانستد.

اولین ساخته امیر حسین عسکری درباره پسر بچه ای است که هر روز برای ماهی‌گیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده ، اما حضور پسر بچه ای عرب آرامش او را به هم می ریزد. آنها در ابتدا با یکدیگر به شدت اختلاف دارند و با هم دعوا می کنند اما پس از اتفاقاتی پسر بچه ایرانی متوجه می شود ...

  • سجاد هاشمی

یادداشتی بر فیلم سینمایی عصر یخبندان

داروی تلخ مصطفی کیایی برای بهبود جامعه و رفع خطر مدرنیته هر چند تلخ است اما قطعا به دنبال سیاه نمایی نیست و با مخاطب خود حرکت می کند.
مصطفی کیایی که پیشتر با ضد گلوله و خط ویژه توانسته بود جایگاه مناسبی میان مخاطبان و منتقدان پیدا کند، حال می توان گفت با فیلم "عصر یخبندان" دوباره به این مهم دست پیدا کرده است، فیلمی با درون مایه اجتماعی و تلخ اما نه سیاه.


فیلم سینمایی عصر یخبندان داستان آدم های یک جامعه است که به دلیل مشکلات خود ساخته به هم گره می خورند و برای حل آن دست به کارهای بدتری می زنند.

منیره و بابک (مهتاب کرامتی و فرهاد اصلانی)، زن و شوهری هستند که پس از 12 سال زندگی و با داشتن یک فرزند زندگیشان رو به سردی رفته و منیره که زنی امروزی و مدرن است در پی جبران کم بود احساسات و سرد شدن زندگی، رو به مواد مخدر و دوستی با فردی به نام فرید (بهرام رادان) می آورد. اما از آنجایی که فرید شخصی هوس ران و خلافکار است، با چند زن دیگر نیز رابطه دارد. بابک که به زن خود شک کرده است به دنبال کشف حقیقت است پس از اتفاقاتی متوجه می شود همسر خود با فرید روابطی دارد و متوجه می شود فرید در حال حمل جنازه است و تازه اینجاست که درام داستان شکل می گیرد.
  • سجاد هاشمی