سینما ، دین و اندیشه

یادداشتی درباره فیلم سینمایی تا آمدن احمد


کارگردانی ضعیف، فیلمبرداری پر اشتباه، بازی های سطحی و فیلمنامه مجهول الحال، حاصل تله فیلم صادق صادق دقیقی در دومین تجربه کارگردانی خود

داستان دومین ساخته صادق صادق‌دقیقی در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر که برداشتی آزاد از یک داستان واقعی است به روزها و سال های دفاع مقدس مردم استان بوشهر و جزیره خارک در سال 64 می پردازد. با توجه به نام فیلم شاید باید تصور کرد که فیلم درباره پسری می باشد که قرار است از جبهه بیاید و داستان درباره اوست ، اما جز چند سکانس کوتاه اثری از احمد را در فیلم نمی توان مشاهده کرد.

موضوع نامشخص و فیلمنامه سردرگم

هیچ کس نمی تواند ادعا کند داستان و موضوع فیلم تا آمدن احمد به درستی درباره چیست؟ با توجه به ادعای کارگردان و همچنین متن ابتدایی فیلم ، قطعا فیلم باید درباره جزیره خارک و بمباران های آن باشد اما به واقع به درستی مشخص نیست که موضوع درباره پسری است به نامه احمد ، یا پدری و مادری که به انتظار او نشسته اند یا حتی سرباز عراقی که از ترس جان، خود را هم رزم احمد جا زده است و بیننده در طول تماشای فیلم با تعدادی کارکتر روبه رو می شود که اکت هایی می کنند بدون آنکه دلیل آن را به درستی بداند، اگر قرار بود فیلم درباره جزیره خارک باشد ، موضوع انتظار احمد و سرباز عراقی و خواهر احمد در آن چه بود ، اگر قرار باشد فیلم درباره انتظار پدر و مادری باشد چرا هیچ کس نمونه انتظار پدر و مادر را مملوس و درام ندیده است و هزار چرای دیگر که در ذهن مخاطب می ماند و کسی به آن پاسخ نمی دهد. فیلمنامه تا آمدن احمد به شدت سر در گم است و تکلیفش با خودش مشخص نیست و این سردرگمی فیلم را تبدیل به یکسری نماهای پشت سر هم کرده و هرگز کل واحدی را تشکیل نداده است.

تراژدی در فیلمبرداری و کادربندی

کارگردانی تا آمدن احمد به شدت ضعیف است هر چند با وجود فیلمنامه نا مطلوب آن را هم به درستی روایت نکرده، میزانسن و کادربندی های فیلم به دشدت نادرست است و موجب آزار مخاطب می شود به عنوان نمونه کادربندی در حرکت کشتی های داخل آب و استفاده اشتباه از لنز های نرمال در جای جای فیلم ببیننده را هرچند علت آن را نداند اما خسته می کند و مشاهده فیلم را ملال آور. فیلمبرداری فیلم بدون هیچ توضیح اضافه ای دارای مشکلات اساسی فراوانی است تا جایی که فلو و فکوس های آن در اکثر مواقع نادرست است و ضعف فیلمبردار و همچنین کارگردان را به رخ تماشاگران می کشد، همچنین دوربین روی دست به شدت غیر واقعی است و دوربین در اکثر مواقع دارای لرزش های محسوس غیر قابل قبول می باشد حتی در مواقعی که روی سه پایه قرار گرفته است. با توجه به عدم دکوپاژ صحیح فیلمنامه، زوایا و کادر های کارگردان بدون هدف و سر صحنه آماده فیلمبرداری شده و علت رفتار و حرکت دوربین و زاویه ها در آن مشخص نیست. لانگ شات ها و های انگ )high angle)های بی جای کارگردان برای هیچ کس مشخص نیست و تنها در توهم جذابیت بخشیدن به کار خود صورت گرفته است.

"سی چه" لغتی برای فرار از بازیگری

بازی بازیگران با لهجه بوشهری به شدت ملال آور است و برای اینکه بتوانند ضعف خود را در ادای کلمات پوشش دهند مدام از اصطلاحات نخ نمای بوشهری استفاده کرده و دست خود را برای مخاطب رو می کنند و بیش از همه مادر احمد با بازی خانم افسر اسدی و تکرار اصطلاحات بوشهری "سی چه" حس فیلم را از مخاطب می گیرد تا جایی که بعضی لغات بدون لحجه و کاملا فارسی ادا می شوند. همچنین سرباز عراقی که خود را به لال بودن زده، و هچ کس تا انتها فیلم نمی داند که او عراقی است، بیش از آنکه شبیه به کر و لال هایی که موج انفجار آنان را گرفته، باشد، شبیه به دیوانه ها و احمق ها رفتار می کند، در حال راه رفتن زمین می خورد، به در و دیوار خیره می شود و بیش تر از آنکه بازیگری کند در حال ادا درآوردن جلوی دوربین است.

جلوه های ویژه کودکانه

جلوه های ویژه فیلم هم یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در مورد آن حرف زد. اجرای به شدت تصنعی جلوه های ویژه به بدترین نوع آن آنچنان رو و ظاهری است که حتی کودکان داخل سالن سینما هم می توانند غیر واقعی بودن آن را تشخیص بدهند، شاید استفاده از جلوه های ویژه برای صحنه های جنگی کمی قابل توجیه و منطقی باشد اما استفاده از آن در صحنه های داخلی خانه و بیرون  در خانه اصلا قابل توجیه نیست . نکته مهم تر آنکه حتی برای استفاده از جلوه های ویژه در بمباران شرکت نفت و بعضی از سکانس های دیگر بمباران، حتی ابتدا از لوکیشن مورد نظر فیلمبرداری نشد و بعد از روی آن جلوه های ویژه اجرا گردد و تنها روی عکس های موجود در اینترنت از لوکیشن ها این کار را انجام داده است .

در پایان باید گفت که تا آمدن احمد به هیچ وجه نه یک فیلم سینمایی در حد و اندازه جشنواره فیلم فجر بلکه یک تله فیلم تلویزیونی استاندار برای شبکه استانی بوشهر است که با خوش شانسی راهی جشنواره فیلم فجر گردیده است.


  • سجاد هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی